19 januari 2022

Hoe gebruik je advertentiegroepen bij Google Ads?

2 min read

Een advertentiegroep is een handig middel voor wanneer je een Google Ads campagne maakt. Ze verhogen de Click Trough Rate en zorgen voor relevante kliks. In dit artikel kun je lezen wat advertentiegroepen precies zijn, hoe je ze in Google Ads aanmaakt en wat daarbij belangrijk is.

Wat zijn advertentiegroepen en waarom bestaan ze?

Een advertentiegroep is een groep met advertenties die behoren tot dezelfde soort zoekwoorden. Deze worden gemaakt zodat er geen onlogische verbanden worden gelegd bij de zoekresultaten. Het kan namelijk zijn dat je voor meerdere producten of diensten advertenties maakt. Deze producten of diensten kunnen dan tot een geheel andere categorie horen. Je wilt dat wanneer er op een zoekwoord wordt gezocht, de juiste advertentie met het juiste product wordt getoond. Advertentiegroepen worden vaak ingedeeld in thema’s. Dit kunnen verschillende productcategorieën in verschillende categoriegroottes zijn.

Gebruik van zoekwoorden bij advertentiegroepen

Bij het gebruik van advertentiegroepen is het vinden van de juiste zoekwoorden van groot belang. De zoekwoorden moeten overeenkomen met de behoefte van de bezoeker en het aanbod van de organisatie. Daarom wordt er vaak eerst een zoekwoordenanalyse uitgevoerd. Dit kan binnen het marketingteam van het bedrijf, of dit kan worden uitbesteed aan online marketingbureaus.

Bedrijven zoals DoubleSmart helpen jouw organisatie met het vinden van de juiste zoekwoorden en stellen de juiste advertentiegroepen in. Ook kunnen hun Google Ads specialisten je helpen met andere zaken m.b.t. SEA. Denk hierbij aan het maken van de advertenties zelf, het verhogen van de CTR, het uitdenken en uitvoeren van een strategie en het verlagen van de advertentiekosten.

Een advertentiegroep aanmaken in Google Ads

Wanneer je inlogt in Ads, zie je een menu met “advertentiegroepen” staan. Als je hierop klikt, verschijnt er een knop met een plus. Daar kun je een campagne selecteren waar je een advertentiegroep bij wilt maken. Vervolgens maak je de advertentiegroep aan door de groep een naam te geven en door zoekwoorden toe te voegen. Maak vervolgens de advertenties en zet deze in de advertentiegroep. Test de groep door eerst drie advertenties toe te voegen. Vervolgens kun je al jouw gewenste advertenties in de groep zetten.

Waar moet je nog meer aan denken bij een succesvolle advertentiegroep?

Zorg ervoor dat de zoekwoorden in de advertentiegroep gelijksoortig zijn. De daaraan gekoppelde advertenties moeten hier ook goed op ingespeeld zijn en er dus ook erg op lijken. Het advies is om tussen de 5 en 10 relevante zoekwoorden per advertentiegroep toe te voegen. Wel kun je verschillende soorten advertenties toevoegen aan één advertentiegroep. Zorg er uiteraard wel voor dat deze advertenties relevant zijn voor de groep. Tot slot moet voor meer kans op conversie overbodige komma ook de pagina achter de advertentie relevant zijn voor de advertentie zelf. 

More Stories

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *